9. Werk

9. Werk

De Partij van de Arbeid vindt dat iedereen recht heeft op werk. We bedoelen hiermee dat het inkomen voorspelbaar en voldoende is en dat het werk zinvol is, zodat het gevoel van eigenwaarde en zingeving stijgt. Wij willen dat je het beste uit jezelf haalt en dat je de kansen krijgt om jezelf door te ontwikkelen, als je die ambitie hebt.

Wat willen wij?

• Wij zijn Voor14! De gemeente gaat bij uitbestedingen c.q. contractvormen minimaal 14 euro per uur betalen vooruitlopend op de invoering van Europese wetgeving over twee jaar
  • De gemeente moet zich inzetten om voor iedereen een basisbaan met een basisinkomen te garanderen
  • Werken moet lonen
  • Mensen die afhankelijk zijn van sociale uitkeringen mogen bij het vinden van betaald werk niet minder overhouden dan als ze hun uitkering hadden behouden. Hierdoor worden burgers in de armoedeval gelokt, en dat moeten we voorkomen!
  • Er wordt werk naar Parkstad gehaald. Een van de meest korte slagen is het stoppen van centraliseren van overheidstaken richting de Randstad
  • Voor laagbetaald werk waarbij de werkgever geen reiskostenvergoeding geeft, gaan de gemeenten op Parkstadniveau vervoer verzorgen van en naar het werk
  • Er wordt gestart met het creëren van nieuw werk voor de jeugd door voldoende leer-werkplekken te garanderen